Obeah and Wanga
Tento text jsem nalezl na jakýchsi thelemských stránkách. Zaujme hned po prvním přečtení svou fundovaností, ale též místy trochu diskutabilními spekulacemi. Přesto jsem se rozhodl článek přeložit a zveřejnit. Překlad je mírně krácený.
OBEAH AND WANGA – PAUL J. ROVELLI
AL I,37:“Rovněž mantry a zaříkávání; Obeah a Wanga; dílo hole a meče, to se má učit a vyučovat.“
Učení Thelemy se zakládá na dvou principiálních mantrách. „Dělej, co ty chceš, ať je cele Zákon.“ A „Láska je Zákon, Láska pod Vůlí.“
„Dělej, co TY chceš…“ – toto TY naznačuje vztah k Ne-Já, které snadno přiřadíme Nuit. A dále – skrze zprostředkovatele Aiwasse je to právě Nuit, která k nám mluví. Zde je určitý dualismus. Nuit naznačuje, že je nám známa jako naše vůle (!) a naopak my, pronášením této mantry potvrzujeme její vůli. To se dá částečně osvětlit z hlediska faktu, že Ona je ta, jež se dává poznat, ne Hadit.
Není bez zajímavosti, že překlad řeckého slova „Thelema“ znamená „Vůle“ nebo též „Vůle Boží.“ V tomto smyslu můžeme zmínit křesťansko – gnostický axiom :“Ne má, nýbrž tvá Vůle se staň.“
„Ne má Vůle…“ – „NE“ – je Nuit a její Vůle je součástí každého z nás, mimo to, že její radost je vidět radosti jednoho každého z nás, jimiž se skrze nás manifestuje samo Univerzum.
Dále budoucí čas „…,nechť je cele Zákon.“ upomíná na to, že JE tu cosi co právě NENÍ. Toto je v každém případě proroctví. „Nad“ a „Pod“ se stávají vzájemnými symbiotickými reflexy. A máme tu popis fluidních sil Univerza v aktu stvořování.
Druhá thelemská mantra pak kontrastuje s první v tom smyslu, že apeluje na přítomný čas. „Láska je Zákon, Láska pod Vůlí.“ A to je to, co existuje v tomto čase, v přítomnosti.
Co se týče zaříkávání, Crowley poznamenává, že existují metody komunikace vůlí s ostatními bytostmi. Jeho komentář v knize Magie v Teorii a Praxi prohlašuje, že každý čin je magický čin. Jinými slovy – každá uskutečněná aktivita je naší vlastní magií.
Nyní uvedu ještě jeden bod ohledně Obeah a Wanga, o skutku a slovu magie. „Magie je Umění a Věda způsobit změnu tak, aby nastala ve shodě s Vůlí.“ Tato definice zahrnuje vstávání z mrtvých, očarování dobytka, vyvolávání deště…ATD. Avšak zahrnuje magie ještě jakýkliv jiný nemagický akt?Ano. Domnívám se, že není možné pronést slovo, nebo cokoliv uskutečnit, aniž bychom zároveň neprodukovali náležitý efekt, k nemuž se náš čin vztahuje.
To nás přivádí k jádru eseje. Co je Obeah a Wanga? Proč jsou tak důležité?
Zaprvé: Obeah je magická síla uvitř každého jednotlivce. Crowley zmiňuje Obeah jako Skryté Světlo, které je nositelem speciálního vztahu k magickým aktům. Konstatuji, že Skryté Světlo se zdá být odkazem na Léviho „éter“. Kořen slova je OB, což může být hebrejsky přepasáno jako AVB se vztahem k devítce a sefiře Jesod. Na této úrovni může být sjednocena s Léviho éterem.
V jazyce národa Vodun plní toto slovo poselství odevzdání se práci s duchovními entitami LOA, přiřaditelných entitám zmiňovaným v Liber 231. Zvláštní pozornost je věnována vzývání nejvyšší síly LOA, nazývané LEGBA, nejmocnější z těchto entit, která vykonává funkci strážce brány mezi spirituální a materiální plání a koresponduje s Choronzonem.
Po této zkušenosti jsme přirozeně vedeni k Wanga, která je fyzickou manifestací a magickým pojítkem s Obeah. Bývá zpravidla prezentována formou talismanu. Magická síla pak působí a přináší výsledky na hmotné úrovni, podle toho jakou formu talismanu si zvolíme.
Překlad 93T, 2003